Our electric car / Nosso carro eletrico

IMG_20150518_190211 [61961]

Nissan Leaf

(Versao em portugues no final da pagina)

It took us a few months to decide to get an electric car as it requires a great deal of thinking and planning. It’s 100% electric, not a hybrid. We got our car in May and it was one of the best things we’ve done this year.

Once fully charged it can give us a range of 100/110 miles. Therefore many people have asked us: “So, that means you can’t drive to Scotland then?”

Well, how many times have we driven to Scotland since I moved here in 2011? (for those who don’t know, I’m from Brazil and my husband is English). The answer is N-E-V-E-R! It does not mean that we can’t drive to Scotland, though. It just needs some more planning, that’s all.

In the UK nearly all motorway service stations have what is called Ecotricity charging stations (rapid chargers). All you have to do is register your vehicle online, and you’ll get your swipe card in the post a few days later. Once on the motorway, you can charge your car using your card. It takes 30 minutes to get to 80% charge (which is all you need, basically). And it’s free of charge, at least for now. To be honest, I don’t know how it could work in Brazil but we’re not going to discuss it right now.

My husband and I decided to get an EV due to my commuting. It’s a 45-mile return trip every day so it works wonders for us. I could get away with 2 trips on one charge but I don’t want to suffer from “range anxiety” (a term commonly used amongst EV drivers). So, I charge my car overnight as I do with my mobile phone. I just plug it in (yes, I use our standard 3-pin socket).

IMG_20150602_082207 [61948]

The dashboard (left to right): battery temperature, battery charge (%) and range (mileage)

IMG_20150605_133336 [61935]

Display above the steering wheel (left to right): trees grown, speed and time.

The advantages?

Well, not having to top up at a petrol station and getting your hands dirty and smelly. In Brazil, unlike the UK there are petrol station attendants.

It’s cheaper to run (petrol-free + maintenance).

No car tax.

No congestion tax if you ever drive to London.

Zero emission, so it’s good for our planet.

It’s got great torque.

It’s noise-free!

Being noise-free can be a bit scary at first both for driver and pedestrians. You have to be extra careful when reversing out of driveways or maneuvering in car parks. Where we live there are lots of cyclists and horse riders too. For this reason, our car is fitted with a “warning-sound button”. We can go noise-free so as not to disturb neighbours or we can have a tiny bit of noise in order to alert others of our presence (see picture below).

IMG_20150610_130603 [61921]

warning noise button

My husband and I usually drive it on ECO mode: it means less torque but better for the environment. The more eco you drive, the more trees you grow (see picture above) and that means you are making the most of your EV.

That’s our first impressions so far and if you are thinking about getting an EV, feel free to ask questions in the comments 😉

Versao em Portugues:

Levamos alguns meses ate decidirmos comprar um carro eletrico pois nao eh uma decisao facil. Nosso carro eh 100% eletrico, nao eh hibrido. Compramos nosso carro em maio e foi uma das melhores coisas que fizemos esse ano.

Uma vez 100% carregado, temos uma media de 100/110 milhas (160/176 km) para dirigir. Por isso, muitas pessoas nos perguntam: “Ah, quer dizer entao que nao da pra dirigir ate a Escocia?”

Bem, quantas vezes nos fomos ate a Escocia dirigindo desde que eu me mudei pra ca em 2011? (pra quem nao sabe, eu sou brasileira e meu marido eh ingles). A resposta eh: N-U-N-C-A! Isso nao significa que nao seja possivel, apenas requer um pouco mais de planejamento, so isso.

No Reino Unido, quase todos os postos das auto-estradas possuem o que chamamos de “Ecotricity Charging Stations” (carregadores rapidos). Basta registrar seu veiculo online e voce recebera um cartao pelo correio. Uma vez na auto-estrada, voce pode carregar o seu carro usando o cartao que voce recebeu. Em 30 minutos voce carrega seu veiculo em ate 80% (o que eh suficiente). E voce nao paga nada por isso, pelo menos por enquanto. Infelizmente nao vejo como isso poderia funcionar no Brasil mas nao vou entrar nesse assunto agora.

Meu marido e eu decidimos comprar um EV (veiculo eletrico) por causa do meu trajeto para o trabalho. Eh uma “viagem” de 45 milhas ida e volta entao o EV funciona muito bem pra gente.

Eu poderia usar o nosso carro por 2 dias sem ter que carrega-lo mas nao quero sofrer de “ansiedade de autonomia” (um termo comumente usado entre os donos de EVs aqui rs). Entao eu carrego meu carro toda noite, assim como faco com meu celular. Eu apenas coloco o carro na tomada (sim, nossa tomada padrao de 3 pinos).

Vantagens?

Bom, so de nao ter que ir ao posto de gasolina e sujar suas maos e deixa-las com aquele cheiro de gasolina ja eh um bom comeco. Aqui nao temos frentistas como no Brasil.

Eh mais barato (sem combustivel e manutencao)

Sem IPVA.

Nao precisa pagar taxa extra pra ir a Londres.

Nao eh poluente, o que eh bom para o nosso planeta.

Tem um torque otimo.

Nao tem barulho!

O fato de nao ter barulho nenhum pode ser um pouco assustador tanto para o motorista quanto para os pedestres no inicio. Temos que prestar mais atencao ao dar re saindo de casa ou ao manobrar em estacionamentos. Onde moramos tem muito ciclistas e pessoas andando a cavalo. Por esse motivo, o carro possui um botao que quando acionado faz com que o carro emita um som para chamar a atencao das pessoas (um som apenas para mostrar que tem um carro se aproximando). Podemos desativar o botao para nao perturbarmos os vizinhos ou podemos ter um barulho minimo (veja foto do botao – ultima foto no texto em ingles).

Meu marido e eu geralmente dirigimos no modo ECO: significa menos torque mas eh melhor para o meio-ambiente. Quanto mais ECO voce dirige mais arvores voce “planta” (veja foto do painel do carro) e isso significa que voce esta usando o maximo do seu carro, ecologicamente falando.

Essas sao nossas primeiras impressoes sobre o carro ate agora. Se voce tambem esta pensando em adquirir um EV, fique a vontade para fazer perguntas nos comentarios 😉

Advertisements

About claudiarant

Brazilian-born, British citizen and married to a Brit. I moved to the UK in 2011 and I decided to share my experiences, curiosities, challenges here so I hope you enjoy your reading. I'm an Industrial Designer a Language Teacher and a keen cyclist ;) Nascida no Brasil, cidada Britanica e marido britanico. Me mudei para o Reino Unido em 2011 e decidi compartilhar aqui minhas experiencias, curiosidades e desafios entao espero que curtam a leitura. Sou desenhista industrial e professora de idiomas (Ingles e Portugues para estrangeiros) e ciclismo eh minha nova paixao. View all posts by claudiarant

6 responses to “Our electric car / Nosso carro eletrico

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: